Gepubliceerd op 14 september 2023

Boost voor regionaal wachtlijstbeheer

Met het besluit om het tempo op te voeren komt het project regionaal wachtlijstbeheer in een stroomversnelling. Het streven is om binnen nu en een jaar het wachtlijstbeheer regionaal in te voeren. Dat is ambitieus maar haalbaar, denken projectleiders Yvonne Beckers en Ron Verzijden. 

Voor de zomer schetsten de projectleiders een toekomstbeeld van het regionaal wachtlijstbeheer. Op basis van alle gesprekken die ze de afgelopen anderhalf jaar met wachtlijstbeheerders, managers, bestuurders en andere betrokkenen voerden. “Die schets was een behoorlijke eyeopener”, vertelt Yvonne Beckers. “Omdat daarmee duidelijk werd: als we alles volgens het boekje doen, is het al snel januari 2025 voordat het regionaal wachtlijstbeheer is ingevoerd.”

Vergroten kwaliteit
Dat vinden de betrokken zorgorganisaties te laat. De urgentie om wachtlijstbeheer voor de Wlz (Wet langdurige zorg) en BCI (Bureau Crisistoewijzing Intramuraal) efficiënter te organiseren is daarvoor te groot. “Zorgbemiddelaars hebben nu soms wel tien cliënten die in aanmerking komen voor één beschikbare plek in het verpleeghuis. Als je de wachtlijsten centraal beheert met één regionaal systeem, dan hebben zorgbemiddelaars veel beter zicht op vrijgekomen plaatsen en de voorkeur van cliënten. Dat maakt het werk niet alleen leuker, het is ook efficiënter. En het komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.”

Baanbrekend
Zo logisch als het lijkt om te versnellen, zo groots en ingrijpend is de stap die de betrokken zorgorganisaties hiermee zetten. “Zij geven een stuk autonomie op”, licht Yvonne toe. “Dat is uiteraard lastig. Maar de cliënt heeft er baat bij. Zij vinden straks sneller hun weg naar een plek waar ze passende zorg ontvangen. Het draait in de nieuwe situatie om de vraag: wat is de meest urgente zorgvraag in de regio die ingevuld moet worden? Op deze manier gebeurt dat nog nergens in Nederland.”

Keuzes en besluiten
Het toekomstbeeld dat geschetst is, is een ideaalplaatje. De volgende stap van het projectteam is een werkwijze bedenken die regionaal wachtlijstbeheer mogelijk maakt. Dat gebeurt samen met wachtlijstbeheerders en managers uit het ontwikkelteam en kernteam. Er moeten keuzes worden gemaakt en besluiten worden genomen. Over de vraag of zorgbemiddelaars op een centrale of decentrale plek gaan werken bijvoorbeeld. Over de wenselijkheid van een inlooppunt voor burgers. Over de applicatie die het regionaal wachtlijstbeheer gaat ondersteunen. Over de manier van aansturen... “Het helpt dat vier van de acht betrokken organisaties al samenwerken op het gebied van crisisopvang. Dat schept vertrouwen.” En dat is vaker onmisbaar gebleken in baanbrekende projecten.